Tok-Fransson

Jag vet inte vart det kommer ifrån, men några av Vidars många smeknamn är Tok-Frans, Fransson, Tok-Fransson.
Om några år, när min blotta existens kommer vara sådär fantasktiskt pinsam som bara en förälder kan vara, då ska jag påminna Vidar om att det fanns en tid när han kunde gå en hel promenad med en hink på huvudet "mot myggen"

Maskiner

Lykke är tycker att maskiner är mycket spännande just nu så ni kan ju förstå hur kul det var att komma till min morbror med familj som har både traktorer, lastbilar och fyrhjulingar på gården.

En dag på stranden

Det här med semester är ju inte alls dumt! Vi har bland annat varit och hälsat på min mormor och morfar på västkusten. Det är mycket som ska hinnas med när vi är där nere: Träffa alla släktingar, kolla om kantarellerna har kommit, en sväng till Ullared och självklart minst en dag på stranden!

10 år tillsammans

Helgen efter midsommar 2003 klev den här lilla tjejen ur transportburen och rakt in i mattes hjärta. En fantastisk liten surtant som styr familjen med järnhand och som alltid satt alla andra hundar på plats oavsett hur mycket större de är. Min alldeles egna Prinsessan Gyllestjärt.

Vi har hälsat på Mumin

Igår kom vi hem från Finland och en resa som verkligen haft full fokus på barnaktiviteter. Bara att sova på färjan och bo på hotell var ett äventyr i sig och förstå vilken lycka när det serverades pannkakor på frukostbuffén på båda ställena.
På väg till färjan, Vidar och Stefan samtalar om viktigheter. Jag försökte fånga hur koncentrerat Vidar lyssnar och suger in all information just nu.
...men han gillar inte att bli smygfotad.
Lykke var också med.
Målet med resan var ett besök i Muminland, vilket uppskattades enormt av barnen. Det var verkligen en jättefin park, med mycket att titta på och barnen var i perfekt ålder för att uppskatta den.
Bäst var förstås alla figurerna som sprang omkring i parken. Muminmamman och Muminpappan till exempel.
Mumintrollet och Fillifjonkan
Lilla My
Snusmumriken
Snorken fick en kram av Vidar
Varje dag var det flera teaterföreställningar på svenska eller finska. Lykke tyckte det var fantastiskt spännande och skrek rakt ut av förtjusning när de olika karraktärerna gjorde entré på scen.
Häxan och Alyssa
En trälabyrint som snabbt blev Lykkes favorit. De hade förresten skrindor som man fick hyra och hela parken var alla stigar belagda med trätrall eller asfalt så man tog sig fram överallt.

En annan av Lykkes favoriter var hängbron - många varv fram och tillbaka blev det...

Dronken

Vi bodde på Holliday In i Åbo, ett av rummen var omgjorda till lekrum, där vi satt en stund innan middagen.

Så här bra tyckte pappan att det var. Hotellet var väldigt barnanpassat och barnen fick äta gratis speciallbuffé medan de vuxna kunde avnjuta riktigt god mat och gott vin.

Andra dagen hade vi strålande solsken och tog oss ner till Kuppisparken som hade en stor lekpark med massor av kul för barnen.
Klättervänlig konst

Små fina bäckar att vada i.

Picknickfilten var självklart med.
Efter en heldags lekande var vi både skitiga...
 ...och trötta så när Lykke vaknat gick vi in på badområdet i parken och badade en lång stund innan vi tog färjan hem igen.

Kullerbytta

En påse godis

Få saker kan få barn så fokuserade som lite godis...